Wikia

Peize

Vossegatsweg

2.802pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Op de kadasterkaart van 1832 is deze weg reeds aanwezig, maar toen werd het nog geen Vossegatsweg genoemd, maar was het een verlenkstuk van de Achteromweg. De Achteromweg begon bij De Pol en ging via de Oude Velddijk naar de Scharenhulsedijk.

In 1832 stonden aan deze weg, wat nu de Vossegatsweg is, stonden twee woning:

Het preceel 987 sectie E, werd ook reeds vermeld in de voorloper van het kadaster uit 1808. Op pagina 37 wordt het omschreven als:

  • Een plaats of erve te Peize bestaande in een huis en schuur no.62 en hof benevens twee en twintig mudden kampland, negen dagwerken groenland. Worden deze door hem zelf bewoond en gebruikt.

In 1808 was ,de weduwe van Martinus Lamberts, Fennechien Klaasens Kruims eigenaar en hoofdbewoner van woning 62.

Bij de familienaam registratie heeft zij de familienaam Venema aangenomen.

Bewoners 1825: Klaas Martinus Venema. Jantien Hindriks Koops. Martinus Klasens Venema. Fennegien Klasen Kruims. Jan Tonnies Schrantee. Hindrik Berends Brink. Jantien Roelofs Bathoorn.

In de Kadastraleatlas Peize, van 1832, wordt Klaas Martinus Venema genoemd als eigenaar van de woning op het perceel 987 sectie E (dit is woningnummer 62).

Bewoners 1848: Klaas Venema, van beroep landbouwer. Jantien Koops. Martinus Venema. Hindrik Venema. Geert Venema. Fenna Venema.

Op de woninglijst van 1850 – 1861 wonen hier:

Bij de herziening van straatnamen (raadsbesluit 1952), wordt deze weg omschreven als: X, In 1952 werden de woningen, die aan deze weg stonden, omgenummerd (van – naar): A

 Bestandsgegevens: ap van der kaap, peize.

Around Wikia's network

Random Wiki