Wikia

2.804 Pages

             -Bouwjaar eerst woning: 1854-

In 1832 stond hier nog geen woning. Deze kavel land werd toen in de Kadastrale Atlas van Peize omschreven als: Sectie C perceel 107, 1.96.30 ha, hooiland. De eigenaar was toen Jan Ebbinge Jz.

Vermoedelijk bouwde Jannes Ensing (*1816) bakker (dit kan nog nader uitzocht worden bij het kadaster).

Later woonde Geert Ensing (*), zoon van bovengenoemde Jannes Ensing, hier als broodbakker.

Later is Willem Luinge *1871) (eveneens bakker) de hoofdbewoner. Hij woonde hier tot 1922 (vertrekt naar een nieuwgebouwde boerderij op De Horst).

In 1922 neemt bakker Menko Mennen (*1896) de bakkerij over van Luinge. Hij woont hier tot mei 1930 (vertrekt naar Kerkstraat (toen nog Schoolstraat B 264) waar hij een nieuwe woning + bakkerij heeft laten bouwen.

De hoofdbewoner daarna is Bakker Evert Albert Idema (*1896). Hij woont hier v.a. mei 1930 tot medio 1936, vertrekt naar de nieuwe bakkerij annex winkel.

BakkerJitze Terpstra (*1910) neemt dan de oude bakkerij van Idema over. Terpstra woont hier tot april 1954 (vertrekt dan naar Hoodstraat 36).

In 1954 gaat Gustaaf Kok (*1913, Guus Kok, hier met zijn gezin wonen. Hij is hier eerst begonnen met een winkeltje voor de verkoop van vis en ijs. En in 1966 laat hij het pand verbouwen tot cafétaria Kok. Hij woont hier als hoofdbewoner tot 22 hierjanuari 1970 (vertrekt naar Zuurseweg 20).

Guus Kok is hier in 1954 begonnen met een winkeltje voor de verkoop van vis en ijs. En in 1966 is het verbouwd tot cafétaria Kok. Waarna er nog vele verbouwingen plaats vonden, waarvan achter dit pand een geheel nieuwe woning is gebouwd, (nu woning 1a) zie bladzijde 3.

Zijn zoon Guus Kok neemt het bedrijf van zijn vader over, Hij is hier tot juni 2000 de cafétariahouder. Het Cafetaria word daarna verhuurd aan het echtpaar Geert en Reina Pakes.

 Bestandsgegevens: ap van der kaap, peize.

Around Wikia's network

Random Wiki