Wikia

Peize

Bouwbedrijf Speelman

2.802pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Dit artikel is gepubliceerd in weekblad De Hopbel in week ?? 2002.

Auteur: Erik Ebbinge

BOUWBEDRIJF SPEELMAN: ALTIJD WERK AAN DE WINKEL

Bouwbedrijf Speelman timmert al vijftien jaar aan de weg in Peize en omstreken. Hoewel er de laatste tijd vrijwel geen nieuwbouw is heeft de aannemer het druk zat. Vooral met verbouwen van woningen. Bij het bouwbedrijf is ook een "doe-het-zelf-zaak". Door de jaren is er veel veranderd in de bouwwereld. Jan en Diny hebben echter beslist geen spijt gehad met de verhuizing naar Peize.

Jan, geboren in Peest en Diny, afkomstig uit Zeyen. "De aanpassing in Peize was geen probleem. Integendeel, de ontvangst was te gek." Vijftien jaar geleden nam de familie Speelman de zaak over van Ebbinge, die er mee begon in 1960. Aanvankelijk was het aannemingsbedrijf gevestigd in een kroeg. In 1963 op de huidige plaats. En in april 1987 dus de familie Speelman. "Net in de juiste periode want we hadden toen net de beruchte "ijzelperiode" achter de rug. Het eerste werk was de verbouwing van een dubbele woning. Naast het dagelijkse werk zijn we ook meteen begonnen met de aanpassing van de winkel, werkplaats en kantoor."

Hoewel Jan de juiste opleidingen gevolgd heeft voor in de bouw was zijn jongensdroom "zeeman worden". "Maar ja, dan moest je op jonge leeftijd al naar Den Helder en de "boot" werd toen afgehouden. Ik ben ook nog "geneeskundig registrateur" geweest tijdens mijn militaire dienst. Later ben ik voor mezelf begonnen als uitvoerder." En nu dus een bouwbedrijf. "Als hoofdaannemer ben ik verantwoordelijk voor de hele bouw, van het grondwerk tot soms het leggen van vloerbedekking." Het bedrijf heeft een metamorfose ondergaan. Is met de tijd meegegaan. Vroeger werden bijvoorbeeld in de zaak doosjes voor spijkers gemaakt, tegenwoordig worden de bestellingen verpakt via de computer geleverd.

Verbouwen. Aanbouwen eigenlijk. "De moderne mens wil niet alleen maar een woonkamer en slaapkamer. Er moet tegenwoordig een studeerkamer, een werkkamer, een computerkamer en ik weet niet hoe ze dit alles noemen, komen. Nieuwbouw is er op het moment niet veel. Er is momenteel geen grond beschikbaar. Verbouwen is altijd duurder dan nieuwbouw. Maar door het uitbreiden van de woning blijft het huis in waarde stijgen. Toch komt er bij het bouwen nogal wat kijken, vooral de administratieve rompslomp. Strenge eisen van de overheid, bouwvergunningen die lang duren, maar ook de kritische klant. Er zijn bijvoorbeeld veel meer prijsopgaves dan vroeger. Toen we begonnen hadden we geen computer, later wel met een speciale administrateur op kantoor. Want anders is het niet meer te doen."

Naast nieuw-en verbouw en de laatste tijd veel onderhoudswerkzaamheden zijn er nog vele mogelijkheden bij Speelman. Machinaal timmerwerk, om kozijnen, ramen, deuren en trappen te maken bijvoorbeeld. "Met eigen houtbewerkingsmachines als afkortzaag, frees, verdiktebank, draaibank, kettingsteek, vlakbank en cirkelzaag. Verhuren doen we niet meer. Wel zijn er gratis steigers, speciemolen en bouwlift ter beschikking voor degene die hier materiaal koopt. Ik heb hier verscheidene bouwbedrijven zien verdwijnen. Maar ik heb er nooit hinder van gehad. Het werk betreft de gehele gemeente Noordenveld. Er werken momenteel tien mensen bij ons. We werken samen met zogenaamde "onderaannemers". Dit betreft I.B. Venema, Huisman, Oldenburger, Bos en Roossien-Lemmen. Sommige werk (bijvoorbeeld loodgieterswerk en stucadoorswerk) wordt aan deze gespecialiseerde bedrijven uitbesteed."

De winkel doet Diny het meest. Houtland is Hubo geworden. "Wij zijn echter geen Hubo meer. We zijn nog slechts "aspirant-lid" van deze organisatie. "Houtland" was een betere organisatie dan Hubo. Houtland-winkels zijn er niet meer. De organisatie heet nu H.D.B. (Hubo, Doe-Land, Big Bosch). Omdat de naam Hubo in het land bekender was (volgens een landelijk onderzoek) dan Houtland zijn alle winkels van naam veranderd. Als leverancier van bouwmaterialen konden we ons echter niet zo goed associëren met de naam Hubo. Hubo staat bekend als "kastjesverkoper" (kleine meubelen). Maar dergelijk spul hebben wij niet, wij handelen meer in ruwe bouwmateriaal.

Wij verkopen naast hout-en bouwmaterialen en gereedschappen ook ondermeer verfartikelen en electra. En als het mooi weer wordt een assortiment tuinmaterialen. Klanten komen natuurlijk wel eens met gekke vragen. Zo kwam er eens iemand vragen om een doosje "steekspijkers".

"Naast het bedrijf doen we ook nog wat in recreatie en vertier op het sportieve vlak. Als "uitlaatklep"." Dat is geen overbodige luxe in zo'n druk bestaan.

Around Wikia's network

Random Wiki